آیت الله هاشمی شاهرودی:

هر تلاوتی قرائت است اما هر قرائتی لزوما تلاوت محسوب نمی شود.

آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی از فقها و مجتهدین شورای نگهبان در پیامی که به مناسبت برگزاری دومین دوره مسابقات قرآن کریم دانشگاه های سراسر کشور در دانشگاه صنعتی شاهرود صادر کرده گفت:هر تلاوتی قرائت است اما هر قرائتی لزوما تلاوت محسوب نمی شود.

در متن این پیام آمده است: با توجه به آیات مختلف قرآن از جمله

« وَ الْقَمَرِ إذا تَليها » ،« وَ يَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ…»،

.« ..مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ أُمَّهٌ قائِمَهٌ يَتْلُونَ آياتِ اللَّهِ آناءَ اللَّيْلِ وَ هُمْ يَسْجُدُونَ »

تلاوت قرآن متابعت از قرآن در قرائت و دنبال كردن معاني و پيروي در عمل مي‎باشد؛ بنابراين، هر تلاوتي قرائت مي‎باشد امّا هر قرائتي لزوماً تلاوت ‌محسوب نمي‎شود؛ و اساساً تلاوت در مواردي به كار مي‎رود كه مطالب قرائت شده، وجوبِ پيروي را در پي آورد،اين معني را بوضوح در آيات مي‎بينيم:

«أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ»

آيا مردم را به نيكي فرمان مي‎دهيد و خود را فراموش مي‎كنيد حال آنكه شما كتاب را تلاوت مي‎كنيد! پس چرا تعقل نمي‎كنيد و هواي نفستان را مهار نمي‎زنيد.در آيه شريفه با توبيخ، ‌سؤال مي‎كند، كه تلاوتِ كتاب چرا موجبِ عمل نگشته است و چرا هوايِ نفس را مهار ننموده است؟

در ادامه این پیام آمده است : همان گونه كه دندانها با نظمي خاص و براساسِ بنيادي محكم و صحيح، به منظورِ خرد كردن و هضم مناسبِ غذا چيده شده است و ترتيبِ دندانها با توجه به اين هدفِ خاص، شكل گرفته است، آياتِ‌قرآن نيز از نظم و چينش خاصي برخوردار مي‎باشد كه با هدفِ درمانِ فكر و روح بشر و هدايت و ارشاد آنها به قله‎هاي كمال انسانيت، هماهنگ گرديده است، از اين رو، ترتيل قرآننظم وچينشِ خاص آيات، هماهنگ با تأمين نيازهاي فكري و روحي بشر، با اهداف درمان فكر و روح و ثبات بخشي به قلب مؤمنين و هدايت و ارشاد آنها به قله‎هاي كمالِ بشري خواهد بود و اين معني از ترتيل به خداوند منسوب است

«كَذلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَكَ وَ رَتَّلْناهُ تَرْتِيلاً»

اینچنین قرآن را يكباره فرو نفرستاديم به اين دليل كه از اين راه، دلِ پرالتهابِ تو را ثبات بخشيم و دليل ديگر اينكه آن را ما به نحوِ خاصي، چيده و نظام بخشيده‎ايم.

در پایان این پیام آمده : از آنجا كه قرآن با روحِ بشر، سروكار دارد، اين چينش و انتظامهم در بخش الفاظ قرآن و هم در حوزه محتوا و معاني آيات مطرح است كه هم زيبايي ظاهر و هم عمق باطن را گوياست. تفکر لازم است و بعد از آن عمل . امید است این چنین برنامه هایی با گسترش بیشتر در سطح دانشگاهی با قوت و استحکام هر چه روز افزون برگزار شود.